Ook Apple kan niet meer onder de reclames uit
Veel iPhone liefhebbers zijn bereid om wat extra te betalen voor de over het algemeen dure iPhones. Hier zijn natuurlijk verschillende redenen voor, denk bijvoorbeeld aan het bijbehorende ecosysteem en de kleine hoeveelheid reclame dat je voorgeschoteld krijgt. Maar er is een reële kans dat dit gaat veranderen? Volgens Apple-kenner Mark Gurman gaat dit sneller gebeuren dan verwacht.
Reclame in de apps van Apple
Een korte samenvatting voor degenen die het Apple nieuws vorige week niet echt in de gaten hebben gehouden. Simpel gezegd, Apple wil meer geld verdienen met advertenties. Het techbedrijf verdient op dit moment zo’n 4 miljard dollar aan advertentie-inkomsten en dat is natuurlijk niet mis maar vergeleken met andere techbedrijven is dit nog niks. De geruchten gaan dat Apple dit naar dubbele cijfers wilt laten lopen.
Als Apple dit doel wilt bereiken, dan moeten ze meer advertenties tonen op al hun devices. Hierbij moet je dus denken aan iPhones, iPads en Mac’s. Als je goed oplet zie je nu zo af en toe al advertenties voorbij komen in de App Store van Apple. Deze lijn gaan ze hoogstwaarschijnlijk doortrekken in andere apps van het techbedrijf. Denk hierbij aan apps zoals Apple kaarten en Podcasts.
Wanneer kunnen we de extra advertenties gaan verwachten?
Ook Mark Gurman kan niet in de toekomst kijken. Dus wanneer de advertenties precies op de Apple devices getoond zullen worden is nog even afwachten. Wel weet Mark in zijn nieuwsbrief Power On door middel van diverse bronnen te vertellen dat Apple al aardig wat stappen heeft weten te zetten. Apple streeft ernaar om er in 2023 al klaar voor te zijn.
Het is nog niet helemaal duidelijk hoe het vorm zal krijgen, al hoeven we volgens Gurman niet direct aan grote banners te denken die je misschien wel kent van bekende websites zoals NU.nl. De verslaggever zou het een logische keuze vinden van het Amerikaanse bedrijf dat de advertenties vooral in de zoekbalk en in de zoekresultaten verschijnen. Helaas is dit nog wel een kwestie van gissen.